Karski Gabriel
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księgozbioru
(6)
Forma i typ
Książki
(6)
Proza
(6)
Dostępność
dostępne
(5)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Dukla
(6)
Autor
Zarawska Patrycja (1970- )
(210)
Steel Danielle (1947- )
(172)
Roberts Nora (1950- )
(152)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(145)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(117)
Karski Gabriel
(-)
Fabianowska Małgorzata
(106)
Sandemo Margit (1924-2018)
(102)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(96)
Disney Walt (1901-1966)
(94)
Prus Bolesław (1847-1912)
(94)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(92)
Christie Agatha (1890-1976)
(90)
Chotomska Wanda (1929-2017)
(83)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(82)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(80)
Chmielewska Joanna (1932-2013)
(79)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(79)
Zimnicka Iwona (1963- )
(75)
Szancer Jan Marcin (1902-1973)
(74)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(74)
Krentz Jayne Ann (1948- )
(69)
Drewnowski Jacek
(68)
Górski Wojciech
(68)
King Stephen (1947- )
(68)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(68)
Masterton Graham (1946- )
(66)
Mróz Remigiusz (1987- )
(61)
Rozwadowski Stanisław
(61)
May Karl (1842-1912)
(60)
Tuwim Julian (1894-1953)
(60)
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(59)
Głowińska Anita
(58)
Szulc Andrzej
(58)
Lingas-Łoniewska Agnieszka (1972- )
(56)
Mazan Maciejka
(56)
Marlier Marcel (1930-2011)
(54)
Siewior-Kuś Alina
(54)
Spirydowicz Ewa
(54)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(53)
Stelmaszyk Agnieszka (1976- )
(53)
Polak Kamil
(52)
Astley Neville
(51)
Cussler Clive (1931- )
(51)
Delahaye Gilbert (1923-1997)
(50)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(50)
Horst Jørn Lier (1970- )
(49)
Webb Holly
(49)
Godula Patrycja
(48)
Michalak Katarzyna (1969- )
(48)
Baker Mark (1959- )
(47)
Kraśko Jan (1954- )
(47)
Sandemo Margit (1924-2018). Saga o ludziach lodu
(47)
Marciniakówna Anna
(46)
Mortka Marcin (1976- )
(46)
Nożyńska-Demianiuk Agnieszka (1964- )
(46)
Przybyłek Agata
(46)
Wilusz Tomasz
(46)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(44)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(44)
Jaczewska Edyta
(44)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(44)
Williams Sophy
(44)
Fabisińska Liliana (1971- )
(43)
Pintara Maciej
(43)
Praski Łukasz
(43)
Wilczyńska Karolina (1973- )
(43)
Jax Joanna (1969- )
(42)
Królicki Zbigniew A. (1954- )
(42)
Nawrot Bogumiła
(42)
Ochab Janusz (1971- )
(42)
Siesicka Krystyna (1928- )
(42)
Zieliński Bronisław (1914-1985)
(42)
Cholewińska-Szkolik Aniela
(41)
Fox Marta (1952- )
(41)
Musierowicz Małgorzata (1945- )
(41)
Nesme Alexis
(41)
Berkane Nadia (1973- )
(40)
Busquets Carlos
(40)
Clark Brenda
(40)
Fredro Aleksander (1793-1876)
(40)
Palmer Diana (1946- )
(40)
Rodziewiczówna Maria (1864-1944)
(40)
Szal Marek
(40)
Coelho Paulo (1947- )
(39)
Gruca Magdalena
(39)
MacLean Alistair (1922-1987)
(39)
Mirek Krystyna
(39)
Szekspir William (1564-1616)
(39)
Szulc Marian
(39)
Cholewa Piotr W. (1955- )
(38)
Dobrowolski Patryk
(38)
Kownacka Maria (1894-1982)
(38)
Coben Harlan (1962- )
(37)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(37)
Kledzik Emilia (1982- )
(37)
Myśliwy Agnieszka
(37)
Nowak Ewa (1966- )
(37)
Olejnik Donata
(37)
Pilipiuk Andrzej (1974- )
(37)
Stefaniuk Małgorzata
(37)
Rok wydania
1980 - 1989
(2)
1970 - 1979
(2)
1950 - 1959
(2)
Okres powstania dzieła
1801-1900
(4)
1901-2000
(2)
Kraj wydania
Polska
(6)
Język
polski
(6)
Przynależność kulturowa
Literatura rosyjska
(4)
Literatura amerykańska
(2)
Temat: czas
1801-1900
(1)
Gatunek
Opowiadania i nowele obyczajowe
(2)
Opowiadania i nowele przygodowe
(2)
Powieść psychologiczna
(2)
6 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Dwa opowiadania Dostojewskiego zawarte w tomie to prawdziwe arcydzieła. W "Białych nocach" występuje charakterystyczna dla wczesnej twórczości pisarza postać naiwnego marzyciela pogrążonego w wydumanym przezeń świecie, którego iluzoryczność zostaje w końcu brutalnie obnażona. "Łagodna" to studium psychologiczne mężczyzny, którego żona popełniła samobójstwo. Wzburzony - usiłuje uporządkować myśli i dociec, dlaczego tak się stało.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Dukla
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 821.161.1-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zechcą mi czytelnicy wybaczyć, że tym razem zamiast Dziennika w jego zwykłej postaci daję tylko opowieść, ale naprawdę zabrała mi większą część miesiąca. W każdym razie proszę czytelników o pobłażliwość. A teraz co do samego opowiadania. Określiłem je jako äfantastyczne", mimo że uważam je za wysoce prawdziwe. Lecz element fantastyki jest tu istotnie, i to w samej formie opowiadania, co też uważam za konieczne wyjaśnić na wstępie. Rzecz w tym, że nie jest to ani opowiadanie, ani pamiętnik. Proszę sobie wyobrazić męża, który ma przed sobą na stole zwłoki żony, samobójczyni, która kilka godzin temu wyskoczyła oknem. Jest wzburzony, nie zdążył jeszcze skupić myśli. Chodzi po mieszkaniu i usiłuje zrozumieć, co się stało, äskupić myśli w jedno ognisko". W dodatku jest to niepoprawny hipochondryk, z gatunku tych, co to rozmawiają sami ze sobą. No i rozmawia sam ze sobą, opowiada o tym, co się stało, próbuje to sobie wyjaśnić. Mimo pozornej konsekwencji opowieści raz po raz popada on w sprzeczność zarówno logiczną, jak uczuciową. Usprawiedliwia się i oskarża żonę, i zbacza z tematu zapuszczając się w różne dygresje; a w tym wszystkim jest i prostactwo myśli i serca, i głębokie uczucie. Stopniowo, krok po kroku, rzeczywiście wyjaśnia sobie rzecz całą i skupia ämyśli w jedno ognisko". Szereg rozbudzonych wspomnień nieodparcie przywodzi go w końcu ku prawdzie, a prawda nieodparcie uszlachetnia jego umysł i serce. Pod koniec zmienia się nawet ton opowieści w porównaniu z jej chaotycznym początkiem. Prawda objawia się nieszczęsnemu dość jasno i wyraziście, przynajmniej dla niego samego. Taki jest temat. Oczywiście proces opowiadania trwa kilka godzin, z przerwami i wtrętami, w formie dość chaotycznej: narrator to mówi do siebie, to znów zwraca się jakby do niewidocznego słuchacza, do jakiegoś sędziego. Tak zresztą bywa zawsze w rzeczywistości. Gdyby mógł go posłuchać stenograf i wszystko od razu zapisać, zapis byłby nieco bardziej chropawy, mniej gładki niż u mnie, lecz wydaje mi się, że proces psychologiczny pozostałby chyba ten sam. Otóż właśnie to założenie o notującym wszystko stenografie (po którym ja bym opracował zapis) jest tym, co nazywam w tej opowieści pierwiastkiem fantastycznym. Ale coś podobnego w pewnej mierze stosowano już nieraz w literaturze: na przykład Wiktor Hugo w swoim arcydziele Ostatni dzień skazańca użył prawie takiego samego chwytu i choć nie wprowadził stenografa, dopuścił się jeszcze większego nieprawdopodobieństwa zakładając, że człowiek skazany na śmierć może (i ma czas) prowadzić notatki w ostatnim dniu życia, w ostatniej godzinie, ba Ś dosłownie w ostatniej minucie. Ale gdyby sobie na tę fantazję nie pozwolił, nie powstałby w ogóle utwór Ś najrealniejszy, najprawdziwszy ze wszystkich, jakie napisał.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Dukla
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.161.1-3/M [Magazyn] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zechcą mi czytelnicy wybaczyć, że tym razem zamiast Dziennika w jego zwykłej postaci daję tylko opowieść, ale naprawdę zabrała mi większą część miesiąca. W każdym razie proszę czytelników o pobłażliwość. A teraz co do samego opowiadania. Określiłem je jako äfantastyczne", mimo że uważam je za wysoce prawdziwe. Lecz element fantastyki jest tu istotnie, i to w samej formie opowiadania, co też uważam za konieczne wyjaśnić na wstępie. Rzecz w tym, że nie jest to ani opowiadanie, ani pamiętnik. Proszę sobie wyobrazić męża, który ma przed sobą na stole zwłoki żony, samobójczyni, która kilka godzin temu wyskoczyła oknem. Jest wzburzony, nie zdążył jeszcze skupić myśli. Chodzi po mieszkaniu i usiłuje zrozumieć, co się stało, äskupić myśli w jedno ognisko". W dodatku jest to niepoprawny hipochondryk, z gatunku tych, co to rozmawiają sami ze sobą. No i rozmawia sam ze sobą, opowiada o tym, co się stało, próbuje to sobie wyjaśnić. Mimo pozornej konsekwencji opowieści raz po raz popada on w sprzeczność zarówno logiczną, jak uczuciową. Usprawiedliwia się i oskarża żonę, i zbacza z tematu zapuszczając się w różne dygresje; a w tym wszystkim jest i prostactwo myśli i serca, i głębokie uczucie. Stopniowo, krok po kroku, rzeczywiście wyjaśnia sobie rzecz całą i skupia ämyśli w jedno ognisko". Szereg rozbudzonych wspomnień nieodparcie przywodzi go w końcu ku prawdzie, a prawda nieodparcie uszlachetnia jego umysł i serce. Pod koniec zmienia się nawet ton opowieści w porównaniu z jej chaotycznym początkiem. Prawda objawia się nieszczęsnemu dość jasno i wyraziście, przynajmniej dla niego samego. Taki jest temat. Oczywiście proces opowiadania trwa kilka godzin, z przerwami i wtrętami, w formie dość chaotycznej: narrator to mówi do siebie, to znów zwraca się jakby do niewidocznego słuchacza, do jakiegoś sędziego. Tak zresztą bywa zawsze w rzeczywistości. Gdyby mógł go posłuchać stenograf i wszystko od razu zapisać, zapis byłby nieco bardziej chropawy, mniej gładki niż u mnie, lecz wydaje mi się, że proces psychologiczny pozostałby chyba ten sam. Otóż właśnie to założenie o notującym wszystko stenografie (po którym ja bym opracował zapis) jest tym, co nazywam w tej opowieści pierwiastkiem fantastycznym. Ale coś podobnego w pewnej mierze stosowano już nieraz w literaturze: na przykład Wiktor Hugo w swoim arcydziele Ostatni dzień skazańca użył prawie takiego samego chwytu i choć nie wprowadził stenografa, dopuścił się jeszcze większego nieprawdopodobieństwa zakładając, że człowiek skazany na śmierć może (i ma czas) prowadzić notatki w ostatnim dniu życia, w ostatniej godzinie, ba Ś dosłownie w ostatniej minucie. Ale gdyby sobie na tę fantazję nie pozwolił, nie powstałby w ogóle utwór Ś najrealniejszy, najprawdziwszy ze wszystkich, jakie napisał.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Dukla
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.161.1-3/M [Magazyn] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Dukla
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.161.1-3/M [Magazyn] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Dukla
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.111(73)-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Dukla
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.111(73)-3/M [Magazyn] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej